Parma is gisteren gepromoveerd naar de Serie B. Opmerkelijk, want twee jaar geleden was de club nog op sterven na dood. Voor Staantribune #4, die in januari 2016 uitkwam, bracht redacteur Eelco Brandes een bezoek aan Parma:

“Wij zijn Parma.” Deze simpele, maar veelzeggende campagneslogan heeft het leven teruggeblazen in het ‘nieuwe Parma’ dat speelt op het hoogste amateurniveau, de Serie D. De Ducali staan meer dan ooit in verbinding met hun fans en willen na alle schandalen van weleer nu een voorbeeld zijn voor alle clubs in heel Italië. Dat tienduizend supporters tweewekelijks het Stadio Ennio Tardini bevolken, toont aan dat de club op het juiste spoor zit. “Dit is een revolutionaire manier van het leiden van een voetbalclub.”


Parma, november 2015. Het is vast nog even wennen voor de meeste tifosi van de stad op de Povlakte. Geen Juventus, Milan of Roma op de affiches in de stad, maar pakweg Forlí, Ravenna en San Marino Calcio. Toch is de sfeer rondom de nieuwe club in Parma, die officieel Parma Calcio 1913 heet, uiterst positief. Met regelmatig meer dan tienduizend bezoekers op de tribunes, waaronder duizenden seizoenkaarthouders, haalt Parma de wereldpers door record na record te breken in de Serie D. Ooit gebeurde dat als winnaar van Europacups.

Vandaag staat de thuiswedstrijd tegen Romagna Centro op het programma. De club, afkomstig uit een voorstadje van Cesena, beschikt over een oud vervallen stadion waar slechts enkele honderden supporters in kunnen. Het is een groot contrast met het Stadio Ennio Tardini (capaciteit 30.000 toeschouwers) dat de spelers van de amateurclub deze dag mogen betreden. De Serie D is echter maar een tijdelijk habitat voor Parma, als het aan Jonathan Greci ligt. De gevallen topclub staat in de competitie stijf aan kop zonder nog maar één duel te hebben verloren. De geboren en getogen Parmezaan is supporter in hart en nieren en medeverantwoordelijk voor het bedenken van de uiterst succesvolle campagne ‘We Are Parma’ die deze zomer het levenslicht zag. Deze campagne vormde de basis voor het nieuwe Parma. ‘Wij zijn Parma’ is de nieuwe filosofie van de club. Het is een actie bedacht door fans en voor fans. “Zij vormen het hart van de vereniging en kunnen letterlijk en figuurlijk deelgenoot worden van de wedergeboorte van Parma”, aldus Greci.

Meetrainen
Dat begint al eenvoudig met het delen van de in Italië populaire hashtag #WeAreParma via sociale media of een schenking van vijf euro. Het is zelfs mogelijk om voor 150 euro een dagje te leven als een profvoetballer, inclusief deelname aan de training en lunch met de Parma-selectie. Het meest betalen fans voor een officieel naambordje op de Wall of Fame van Parma. Wie voor eeuwig tussen grote namen van weleer als Gianfranco Zola, Faustino Asprilla, Juan Sebastián Verón en Hernán Crespo en Gianluigi Buffon wil staan, moet liefst 190 euro aftikken. De actie liep storm, want binnen tien dagen na de aftrap had Parma al 50.000 euro bij elkaar verzameld. Eind oktober sloot de campagne af met een totaal van 170.000 euro. “Het was een gekkenhuis met bijdrages vanuit Parma, heel Italië en zelfs uit New York en Japan”, vertelt Greci. “Het laat zien dat de betrokkenheid over de hele wereld met de Ducali enorm is. Mensen kunnen op deze manier aandeelhouder van de club worden en een fundament leggen voor de toekomst.”

De Parmezaan bezweert dan ook dat #WeAreParma veel meer was dan ouderwets langs de deuren gaan met de collectebus. Hij wijst op de vrouwentak die Parma voor het eerst in haar 102-jarige geschiedenis heeft opgericht. Kortom, de basis van de vereniging moet een brede zijn, gedragen door jong en oud én door mannen en vrouwen. “Dit is een revolutionaire manier van het leiden van een voetbalvereniging in Italië en een innovatieve soort relatie tussen fans en club. Er is niet één president die alles bepaalt. Nee, in de nieuwe structuur van Parma staan de supporters bovenaan. Je zou kunnen spreken van Parma als meer dan een club: Parma is een gemeenschap geworden. Voor z’n mensen en door z’n mensen.”

Museum
Geen toekomst zonder verleden, weet Giuseppe Casnati – bezoeker van de Curva Nord waar de harde kern van Parma zich ophoudt – en trotse eigenaar van een heus naambordje op de Wall of Fame. “Hoe zwart de bladzijden ook waren in het afgelopen jaar met de degradatie en het faillissement, het verleden dient gekoesterd te worden want het bracht Parma ook volop zilverwerk.” En dus moest er een museum worden gebouwd, vond men in Parma. “Bij een wedergeboorte hoort ook de verering van de rijke historie. Dat vinden de fans belangrijk, zo bleek tijdens de campagne. Dus gaan we daar werk van maken”, onthult Greci.

Bijna had er echter nooit een museum kunnen komen, want Parma had in diepe nood vorig jaar ál z’n hoofdprijzen verkocht om het hoofd boven water te kunnen houden. Onder meer de Europacup II van 1993, Europese Supercup van 1994 en UEFA Cups van 1995 en 1999 zijn gelukkig recentelijk teruggekocht op een veiling door het ‘nieuwe’ Parma. Ook de trofeeën die hoorden bij de bekerwinst in 1992, 1999 en 2002 zijn weer bemachtigd. “De trofeeën van Parma horen bij de rechtmatige erfgenaam”, stelt Casnati. “Ze vormen een onmisbaar deel van het nieuwe fundament en zijn voor ons net zo belangrijk als wat de toekomst nog gaat brengen.”

Aanvoerder Lucarelli nam de tenues mee naar huis om eigenhandig te wassen

parma1
Die toekomst neemt weer een vlucht als Parma en Romagna Centro aftrappen in Tardini. Ruim 12.000 tifosi zorgen voor een heerlijk sfeertje op de tribunes. Met onophoudelijk gezang en het wapperen van vele vlaggen wordt de thuisploeg hartverwarmend aangemoedigd. Opvallende verschijning op het veld is de 38-jarige aanvoerder Alessandro Lucarelli van de Ducali. Als enige speler van het elftal dat vorig seizoen nog in de Serie A speelde bleef hij zijn club trouw. Langs de kant staat trainer Luigi Apolloni, terwijl Lorenzo Minotti (technisch directeur) en Nevio Scala (voorzitter) zich op de hoofdtribune bevinden.

Samen vormden Apolloni en Minotti ooit belangrijke schakels in het succesteam van Scala dat prijs na prijs aaneenreeg in de jaren negentig. Het verleden vormt, hoe toepasselijk, dus ook op technisch niveau de basis voor de toekomst van Parma. Vorig jaar stond Lucarelli meerdere malen koud te douchen als de gasrekeningen weer eens niet waren betaald en nam hij zelfs eigenhandig de tenues van de Serie A-club mee om thuis te wassen. Ook hij merkt dat dit jaar, ondanks de Serie D, veel in positieve zin is veranderd. “Er waait hier zowel binnen als buiten het veld een nieuwe, frisse wind”, zegt de voormalig speler van Fiorentina, Palermo en Genoa na afloop van de wedstrijd in de mixed zone. “Ik heb al veel in mijn carrière meegemaakt, maar dit is een project waar ik heel veel vertrouwen en zin in heb om mijn steentje aan bij te dragen.”

De club werkt dit jaar met een begroting van ruim twee miljoen euro. Een bedrag dat, behoudens de geldstroom van de fans, tot stand is gekomen door de bijdragen van acht lokale sponsoren, waaronder sportkledingfabrikant Errea, pastafabrikant Barilla en levensmiddelenconcern Parmalat. Saillant detail is dat een grootschalige fraudezaak bij laatstgenoemde geldschieter ook de oorzaak was van een eerdere val van de club in 2003. Het vormde het einde van het tijdperk van Parma als topclub. Toch heeft Casnati geloof in de nieuwe opzet. “Het doel is om terug te keren in de Serie A op basis van de nieuwe kernwaarde: transparantie. Of Parma ooit weer een topclub wordt is de vraag. Maar de sfeer is nu stukken beter en daardoor komen de mensen weer graag naar het stadion.” Volgens Greci is het spelen van Serie A of Serie D voorlopig even niet belangrijk. “Persoonlijk is het onze ambitie om iets nieuws te creëren in de mooie sport die voetbal is. De rest komt dan vanzelf wel.”

Kader: Aandelen
Parma Calcio 1913 heeft gekozen voor een structuur van meerdere aandeelhouders waarbij een deel van de aandelen altijd in handen van supporters zou moeten zijn, een unicum in Italië. Een groep aandeelhoudende fans, voortvloeiend uit de campagne #WeAreParma, is vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur en controleert zodoende de dagelijkse leiding van de club. Algemeen directeur Luca Carra bezit 75 procent van de aandelen van Parma. In de toekomst is de club van plan meer aandelen beschikbaar te stellen voor supporters.

Staantribune nummer 4 met het artikel over Parma is na te bestellen in de webshop.

mockup_COVER_nr04