Recensie Buiten de Lijnen – Frank Heinen

Frank Heinen kennen de Staantribune-lezers natuurlijk als columnist in het magazine en wellicht van de rubriek ‘Eindsignaal’ van Studio Voetbal op zondagavond. Gisteravond werd Frank verkozen tot Sportjournalist van het Jaar. In het boek Buiten de Lijnen heeft hij 171 voetballers op schitterende wijze geportretteerd.

Bol.com

De voornaamste voorwaarde voor Heinen om een speler in het boek op te nemen, was dat over de voetballer in kwestie weinig was gepubliceerd en al helemaal niet in het Nederlands. Van veel geportretteerden had ik dan ook nog nooit gehoord. Dat maakt het boek zeker niet minder interessant. Ook een matige voetballer kan immers een goed verhaal opleveren. Zoals Al-Saadi Al-Khadafi, zoon van de ex-dictator van Libië, die met veel bombarie en – waarschijnlijk een zak geld – bij het Italiaanse Perugia wordt binnengehaald. Al gauw is er één probleem: Al-Saadi Al-Khadafi is wel een heel matige voetballer.

Ook een matige voetballer kan een goed verhaal opleveren. Zoals Al-Saadi Al-Khadafi, zoon van de ex-dictator van Libië

Als de verhalen in het boek richting de jaren zestig van de vorige eeuw gaan, komen er meer bekende personen in voor. ‘Stan’ Libuda bijvoorbeeld, de populaire rechtsbuiten van onder meer Schalke 04, of diens clubgenoot Willi Kraus. De bijnaam van verdediger Kraus was Het Breekijzer. Een bijnaam die hij als inbreker ook buiten het voetbal waarmaakte. En keeper Ducadam (Steaua Boekarest) die in de Europa Cup I-finale van 1986 vier strafschoppen van FC Barcelona stopte. Of het supertalent Deissler, die bezweek onder de druk en de blessures. Aangrijpend blijft het verhaal van Jean-Pierre Adams. De Franse international en speler van Nice raakt in 1982 door een fout bij een operatie in coma. Sindsdien (!) wordt hij thuis verzorgd door zijn vrouw.

Nazi’s en verzetsstrijders

Voetbal is meer dan alleen een spelletje, blijkt telkens weer. Al de portretten samen geven ook een beeld van de geschiedenis – van vooral Europa – vanaf eind negentiende eeuw tot nu. Illustratief is het verhaal van Tull Harder en Asbjørn Halversen, die in de jaren twintig samen successen vieren bij Hamburger SV. Harder wordt later, in de jaren dertig, bewaker in een nazi-concentratiekamp, Halversen verzetsstrijder tegen de nazi’s. Halversen wordt naar het concentratiekamp gestuurd waaruit Harder net was overgeplaatst.

In één keer uitlezen gaat niet lukken. Maar Heinen schrijft Buiten de Lijnen dusdanig prettig dat het een genoegen is af en toe een paar verhalen te lezen.

Bol.com

Buiten de Lijnen