Fotograaf Hans van der Meer: ‘Entourage belangrijker dan wedstrijd’

Meesterfotograaf Hans van der Meer won ooit een prijs van World Press Photo voor een serie straatbeelden van Boedapest rond 1985 en bracht twee jaar geleden het boek Het moet anders uit, over de veranderende wereld van de Nederlandse koe. Maar de geboren Leimuidenaar bracht de voetbalwereld in vervoering met zijn prachtige boeken over voetbalvelden, waaronder Hollandse Velden. Onlangs is deze vakman 65 jaar geworden, een mooie aanleiding voor een interview. “Ik wilde laten zien wat de lezer zelf deed.”

Toen Van der Meer in 1995 aan zijn meesterwerk Hollandse Velden begon, wilde hij het element ‘verwachting’ in zijn foto’s laten spreken. “Een foto van een bal die onderweg is naar het doel, twee verdedigers die op de grond liggen en een duikende keeper, roept vanzelf de vraag op: gaat die erin of niet? Het raadsel over wat eraan vooraf is gegaan, zie je niet op een foto. Maar dat is juist zo mooi. Daarnaast vond ik het mooi om terloops iets over het Hollandse landschap te vertellen.”

Landschap

“Het landschap waarin de homo ludens, de spelende mens, lekker aan het voetballen is. Wij hebben in Nederland overal velden liggen, velden waar geen grote tribunes omheen staan. Het was hartstikke interessant om al die locaties met hun eigen karakter in beeld te brengen. Amateurvoetbal gaat natuurlijk over iedereen, we hebben in Nederland meer dan een miljoen mensen die voetballen. Mijn boek sprak bij veel mensen tot de verbeelding omdat het zo herkenbaar is.”

Je hoeft als fotograaf geen voetbalautist te zijn om een spraakmakend fotoboek over Nederlandse amateurvelden te maken, zegt Van der Meer. Of het nu bij DONK was, bij MMO in Hoogmade, in Aartswoud of bij HBOK (Het Begon Op Klompen) in Amsterdam, de club waar Van der Meer in 1995 zijn allereerste voetbalfoto voor de Volkskrant (zie foto header) maakte.

Cultuur

“Voetbal is een belangrijk onderdeel van onze cultuur. Om dat te laten zien, zocht ik naar velden waarbij ik iets van Nederland op de achtergrond zogenaamd toevallig in beeld kon brengen. Ik had geen journalistieke agenda, maar zocht naar visuele verhalen: de entourage was belangrijker dan de wedstrijd. En wat dat betreft is fotografie net als voetbal: een kwestie van goed kijken. Uiteindelijk draait het toch allemaal daarom: je ogen goed de kost geven.”

Van der Meer was verheugd om vanuit sportjournalistieke kringen te worden bewierookt om zijn werk. De lof nodigde uit om aan te zetten voor een ander schitterend werk: European Fields, oftewel Europese Velden. “Het was een boek met dezelfde insteek als Hollandse Velden, maar daarin probeer ik vooral veel uit”, zegt Van der Meer. “Aan het zoeken naar geschikte velden en overzichtelijke standpunten ging veel voorbereiding vooraf.”

Het gehele interview met Hans van der Meer is te lezen in Staantribune #29, (na) te bestellen in onze webshop.

Hans van der Meer maakte ook video-opnames tijdens zijn reizen door Europa, je kunt ze elke vrijdag bekijken via Staantribune.nl! De eerste drie afleveringen vind je hieronder:

Foto header: Dirk-Jan van Dijk

Word abonnee
terug naar overzicht

Lees verder...