De Hitzeslacht von Stuttgart

Het stadion van Stuttgart, wat met zijn witte bogen aan de buitenkant iets weg heeft van een modern Colosseum, kent een minder romantische naam: de Mercedes-Benz Arena. Zo heeft de thuishaven van de plaatselijk VfB niet altijd geheten.

Bol.com

Architecten Paul Bonatz en Friedrich Eugen Scholer bouwden het onder de naam Stuttgarter Kampfbahn, maar toen het eenmaal klaar was in 1933, openden zij het als Adolf Hitler Kampfbahn. Na het tijdperk van de Duitse nazileider doopte de Amerikaanse bemanning het om tot Century Stadium en gebruikten ze het voor honkbalwedstrijden. Vier jaar later kreeg het weer een Duitse benaming: het Neckarstadion.

Platzsturm

De naamsverandering ging gepaard met een grondige renovatie. Na de uitbreiding, tussen 1949 en 1951, konden maar liefst 97.500 toeschouwers plaatsnemen in het stadion. Vanwege de hoge capaciteit vond de finale voor het Duitse voetbalkampioenschap in 1949 plaats in het Neckarstadion. De wedstrijd tussen VfR Mannheim en Borussia Dortmund ging de boeken in als de Hitzeschlacht von Stuttgart (de hete strijd van Stuttgart), vanwege de tropische temperaturen die dag.

Voor 92.000 toeschouwers won Mannheim voor het eerst – en tevens voor de laatste keer – in de clubhistorie de landstitel, met een Platzsturm (pitch invasion) als gevolg. Het stadion was een jaar later het toneel voor een andere beladen wedstrijd. Duitsland speelde voor het eerst na de oorlog weer een interland, tegen Zwitserland, waar 103.000 toeschouwers op afkwamen.

Gottlieb Daimler

Voordat Mercedes-Benz voor twintig miljoen euro zijn naam verbond aan het stadion, heette het naar een andere Duitse autogigant. In 1993 stond het WK Atletiek op het programma in Stuttgart en het stadion moest flink onder handen worden genomen. De staanplaatsen verdwenen en op het stadion kwam een futuristisch dak te liggen. De capaciteit daalde hierdoor naar zestigduizend man. Autofabrikant Daimler-Benz financierde een groot deel van de renovatie en ter ere werd het stadion vernoemd naar de oprichter van het bedrijf, Gottlieb Daimler.

Feyenoord behaalde in 1998 een (zeldzame) Europese uitzege in het Gottlieb-Daimler-Stadion.

Springkussen

Het dak van het huidige stadion bestaat volledig uit synthetisch membraan, dezelfde structuur die is gebruikt bij de bouw van de Allianz Arena. Daarom lijkt de bovenkant van de Mercedes-Benz Arena op een springkussen met zijn bollingen. Het stalen frame, waaraan het dak hangt, loopt rond het hele stadion en weegt ongeveer 2.700 ton. Maar geen zorgen dat Stuttgart taferelen krijgt zoals in Alkmaar. Membraan is namelijk sterk genoeg om 1.000 kilo per vierkante decimeter te weerstaan. Oplichten zoals de buitenkant van de Allianz Arena doet het stadion echter niet.

Staantribune-partner Pro-Lion heeft een heuse 3d-puzzel van de Mercedes-Benz Arena gemaakt. De 3d-puzzel is te bestellen op de website van Pro-Lion.

terug naar overzicht

Lees verder...