CD Logroñés, traditieclub van het volk

CD Logroñés was in de jaren tachtig en negentig vaak aanwezig op het hoogste niveau van Spanje. Het was een traditieclub, die met hard en ruig voetbal menig topclub in het kolkende Las Gaunas op de knieën kon krijgen. Maar in de zomer van 2009 sloeg het noodlot toe. Logroñés werd na jaren van torenhoge schulden opgeheven.In Logroño werden – gek genoeg – niet één, maar twee opvolgers opgericht.

Bol.com

De eerste was UD Logroñés, een professioneel en modern team gesticht door een lokale zakenman.

De tweede is een compleet ander verhaal. Februari 2009 was een koude maand in het noordelijke Logroño, de hoofdstad van de wijnregio La Rioja. Het was extra koud voor de Riojaanse voetbalfans, omdat hun club, CD Logroñés, was uitgesloten van de Tercera División na wanbetalingen. Het leek erop dat het team er niet lang meer zou zijn. Een passie die van generatie op generatie was overgegeven, zou naar alle waarschijnlijkheid ophouden te bestaan.

Plataforma Puerta Cero

Het was een publiek geheim dat Félix Revuelta, CEO van de internationale diëtistenpraktijk Naturhouse, een andere Riojaanse club aan het financieren was om die in de zomer over te kopen. Hij was van plan om die ploeg helemaal aan te passen zodat het als de opvolger van CD Logroñés kon fungeren. Sommige fans werden er niet warm van; het leek niet juist om op zo’n manier een nieuw team te creëren. Zij waren klaar met loze beloftes, vage kapitaalinjecties en het commercialiseren van het voetbal. Het ging hun cluppie namelijk het leven kosten.

Een groep van vijftien fans kwamen in februari bijeen bij Ingang 0 van Las Gaunas om het voetbal in Logroño op een andere manier te redden. Het Plataforma Puerta Cero, noemden ze zichzelf wel. Ze bedachten een plan om een nieuwe club op een duurzame manier te besturen, zoals FC United of Manchester, een ploeg die in 2005 is opgericht na de overname van Manchester United door de Glazers, tot grote onvrede van een aantal fans. United of Manchester heeft de identiteit van Manchester United behouden, maar bestuurt de club op een democratische manier: elk lid heeft één stem.

Bol.com

SD Logroñés

De leden van het Plataforma Puerta Cero hadden vier maanden nodig om te overleggen met de gemeente, samenwerking te zoeken met andere lokale ploegen en de financiën op orde te krijgen, maar op 4 juni 2009 was het zover: SD Logroñés werd opgericht. De naam, het tenue en het logo werden democratisch gekozen, net als het bestuur, dat er elk jaar voor zorgt dat de club geen verlies maakt. Daarnaast kwamen een aantal spelers van CD Logroñés over naar SD Logroñés.

Het eerste seizoen op het vijfde niveau – het laagste niveau van het Riojaanse voetbal – eindigde met 39 overwinningen in 40 wedstrijden en dus directe promotie. Ook was er een hoogtepuntje buiten het veld: er was een referendum georganiseerd om toch met UD Logroñés, de andere opvolger, te fuseren. 75% van de leden stemde tegen. In een jaar tijd was de stad verder gepolariseerd dan ooit.

Las Gaunas

Ondanks de promotie moest SD Logroñés uit Las Gaunas vertrekken. Het was te duur om zo’n groot stadion te huren, waarna UD Logroñés, dat wel genoeg kapitaal had, het in haar eentje kon gebruiken. Een zure nederlaag.

In de jaren die volgden, ging het op sportief gebied steeds beter. De witroden promoveerden en degradeerden vaak, maar moesten wel aanzien hoe de rivaal de Segunda División bereikte in 2021. SD Logroñés had echter andere prioriteiten. Zo gaat een groot deel van het budget naar de jeugdafdeling, omdat ze dat in Logroño zien als een van de belangrijkste onderdelen van de club. Het gaat niet alleen maar om het eerste team, zeggen ze.

Artikel gaat verder onder de foto’s

Bol.com

Jeugd- en vrouwenvoetbal

Daarnaast stak de club tijd en geld in het opbouwen van vrouwenteams en werd het de pionier in de wereld van het Riojaanse vrouwenvoetbal. Tegelijkertijd houdt de club de tickets voor alle wedstrijden zo laag mogelijk, omdat ze snappen dat het voetbal van de fans is. Om dit allemaal te bekostigen wordt Logroñés gesponsord door veel kleinere lokale bedrijfjes, waarmee ze voorkomen dat één machtige eigenaar alle macht in handen weet te krijgen. Ook deze keuze is gemaakt door de meerderheid van de clubleden.

Bol.com

Tegenwoordig gaat het nog steeds goed met SD Logroñés, behalve dan in de competitie, waar ze in de degradatiezone staan. Zo zijn de blanquirrojos teruggekeerd naar Las Gaunas, de voetbaltempel van La Rioja. Ook heeft de club de portretrechten van CD Logroñés in handen en vertoeft het één divisie hoger dan de aartsrivaal. Zoete wraak.

Voetbal van het volk

Overigens is SD Logroñés niet de enige club in Spanje die op deze duurzame manier, onder accionariado popular, wordt gerund. Er zijn inmiddels ruim twintig teams die kiezen voor prominente interne democratie, lage ticketprijzen, aandacht voor de jeugd- en vrouwenteams, verbinding met de lokale gemeenschap, respect voor tradities en het voorkomen van directe commercialisatie. Fans van Atlético de Madrid hebben bijvoorbeeld Atlético Club de Socios opgericht.

Daarnaast zijn in steden zoals Jerez de la Frontera, Salamanca en Ourense zulke teams zelfs de grootste in de stad. De Spanjaarden noemen dit voetbal fútbol popular, oftewel ‘voetbal van het volk’. Daar kunnen we in Nederland een voorbeeld aan nemen.

Credits beeld: S.D. Logroñés

Bol.com
terug naar overzicht

Lees verder...