Hoera, Staantribune is jarig! In Café De Engelenburgh, de donkerbruine kroeg van oud-voetballer Joop van Maurik in Utrecht, werd vandaag precies tien jaar geleden het online ‘nulnummer’ van Staantribune gepresenteerd.
Van Maurik himself lanceerde het magazine met een druk op de muisknop. Vervolgens gaf voormalig profvoetballer en volkszanger John de Bever een wervelend optreden. Het prille begin van Staantribune werd tot in de late uurtjes gevierd, met voetballiefhebbers van verschillende pluimage onder elkaar.
We zijn erg trots op dit jubileum! Staantribune is inmiddels veel meer dan alleen een magazine over voetbal. In juni vierden we het tienjarig bestaan al aan de Brasserskade van voormalig profclub DHC in Delft, samen met medewerkers, trouwe abonnees en luisteraars en andere voetballiefhebbers.
Een decennium na de lancering zijn er, inclusief het papieren nulnummer, maar liefst 58 magazines en 29 boeken onder de Staantribune-vlag verschenen, waaronder de fotoboeken Plein en Curva en de stadionserie Estadio, over onder meer The Oval, Mestalla en het Cambuurstadion (LET OP: bijna uitverkocht!) en binnenkort verschijnt een uitgave over Kenilworth Road, het stadion van Luton Town.
Ook hebben we enige succesvolle voetbalevenementen georganiseerd, waaronder De Dag van de Verdwenen Clubs, de grootste voetbalshirttentoonstelling ter wereld, de Groundhopdag in Deventer, een Italiaanse voetbaldag in Eindhoven en recent een Engelse Groundhopdag in Almelo. Daarnaast hebben we inmiddels meer dan driehonderd (!) afleveringen gemaakt van onze podcast.
Jongens zoals wij
“Een magazine als Staantribune, met mooie verhalen en prachtige foto’s en dat gegoten in een schitterende vormgeving en gedrukt op fraai papier, bestond in 2014 nog niet”, legt hoofdredacteur en oprichter Jim Holterhuës uit. “Ik heb altijd gedacht dat er meer ‘jongens zoals wij’ zijn, die gek zijn van alles rond het voetbal. Dergelijke bladen bestaan ook in onder meer Duitsland en Engeland. Voor een kwalitatief hoogwaardig magazine over voetbalcultuur was en is in Nederland ‘een markt’, zoals dat zo mooi het. Maar het belangrijkste voor ons, als journalisten en liefhebbers, is dat wij graag een blad maken wat wij zélf altijd hadden willen lezen.”
Passie
“We zijn tien jaar geleden met helemaal niks begonnen, in het café van Joop en later letterlijk op mijn zolderkamer. Als je dan ziet wat we in tien jaar stap voor stap hebben opgebouwd, dan maakt mij dat echt ontzettend trots. Mensen denken misschien: ach, even een boekie maken, maar er komt zó veel bij kijken als je het goed wil doen én vol wil blijven houden. Dat kostte heel veel bloed, zweet en tranen, om maar eens een voetbalcliché te gebruiken. Inmiddels zijn we niet meer weg te denken uit het voetbalbladenlandschap. De groei van Staantribune vormt voor mij het bewijs dat je alles kunt bereiken, zolang je maar met passie, kwaliteit en vooral veel doorzettingsvermogen ergens voor gaat.”
Voetballiefhebbers
Staantribune is opgericht door zo’n vijftien journalisten, fotografen en vormgevers. Holterhuës: “Wat ons bindt is dat we allemaal grote voetballiefhebbers zijn, die heel goed weten wat onze doelgroep leuk vindt. De meeste medewerkers van Staantribune zijn bovendien zelf fanatiek supporter van een club. Je zal ons dan ook niet snel op een perstribune vinden, maar eerder op… een staantribune.”
Nulnummer
Het nulnummer, dat dus negen jaar geleden werd gelanceerd, werd lovend ontvangen door media (onder meer in de column van AD-journalist Sjoerd Mossou en in de Volkskrant) en lezers en werd 30.000 keer online bekeken. De papieren versie die enige tijd later verscheen, was binnen vier weken uitverkocht.
Het magazine is inmiddels verkrijgbaar bij meer dan negenhonderd verkooppunten in Nederland en België en natuurlijk online. Ook volgen meer dan tienduizenden mensen Staantribune via Facebook, Twitter, Instagram en YouTube en via de verschillende kanalen waarop onze podcast te beluisteren is, waaronder Spotify.
Toekomst
Na tien jaar blijft de redactie van Staantribune niet stil zitten. Holterhuës: “We hebben nog heel veel plannen voor de nabije toekomst, zeker wat boeken en evenementen betreft, maar het belangrijkste blijft voor ons het magazine. Dat is ons paradepaardje, daarmee zijn we immers begonnen in de kroeg van Joop van Maurik.”
Tekst gaat verder onder de video
Holterhuës: “We zijn er erg trots op dat Staantribune al tien jaar bestaat, zeker in een tijd dat ‘papier’ het lastig heeft. Het magazine is ons visitekaartje en de basis van het merk Staantribune. We hebben op een heel natuurlijke manier een ‘contentplatform’, zoals je dat tegenwoordig noemt, gecreëerd. Maar wat wij vooral willen is óns gevoel voor voetbal overbrengen en delen met andere voetballiefhebbers, op papier met onze boeken en magazines, met geluid in onze podcast en in levenden lijve tijdens onze evenementen.”
Ook jij – trouwe abonnee, besteller en/of volger – bedankt voor je support. Op naar het twintigjarig bestaan!