Kledingmerk NR is terug

Menig voetbalhart zal sneller gaan kloppen bij het horen van de naam NR. In de jaren tachtig en begin jaren negentig was dit Italiaanse kledingmerk toonaangevend in de Serie A. Onder meer AC Milan, Napoli en Sampdoria speelden in prachtige shirts van NR. Maar het kledingmerk verdween langzaam uit beeld. Sinds kort zijn de prachtige retroshirts weer helemaal terug.

Bol.com

De absolute blikvanger van NR in de jaren tachtig was natuurlijk het lichtblauwe shirt van Napoli. Het shirt met het Italiaanse pastamerk Buitoni op de voorkant, waarin Maradona wekelijks schitterde. Arjan de Jager (49), wereldwijd importeur van NR, laat met trots een Napoli-tricot zien. “Het is het originele shirt waarin Diego en zijn ploeggenoten echt voetbalden. Het is van acryl, wat je kunt vergelijken met een soort wol. Alles is er nog echt met de hand opgestikt. Duidelijk vakmanschap.”

De kracht van kledingmerk NR zit volgens De Jager in de elegantie. “De materialen zijn erg mooi en de shirts sluiten perfect om je lichaam. Het is echt Italiaans en daaraan zal ook niets veranderen. Oprichter Nicola Raccuglia – naar wiens initialen het merk is vernoemd – zei een keer tegen mij: ‘Zolang ik leef, worden de spullen in Italië gemaakt.’”

Italiaanse roots

Een kleine sprong terug in de tijd. Nicola Raccuglia werd geboren op het Siciliaanse eiland Palermo en had zelf een bescheiden voetbalcarrière, die hem voerde langs clubs als Ascoli Calcio, L.R. Vicenza en Pescara. Wanneer er begin jaren zeventig een einde komt aan zijn voetbalcarrière, besluit hij om kleding te gaan ontwerpen, in het bijzonder sporttenues. De kleding vindt gretig aftrek en NR wordt hét leidende sportmerk in de jaren zeventig en tachtig in Italië. De grote clubs en vedettes als Gianluca Vialli, Rudi Völler en de Braziliaan Sócrates adoreren de shirts en het merk deint mee op de hoogtijdagen van de Serie A. Ook het nationale team van Uruguay en New York Cosmos lopen in kleding van NR.

In de jaren negentig krijgt Raccuglia ruzie met zijn zakenpartner en brokkelt het imperium van de sportkledinggigant langzaam af. “De rechten van het merk kwamen in China terecht”, vertelt De Jager. “Daar is het nagemaakt met andere materialen. Het was natuurlijk een bekend merk en verkocht goed. Tien jaar geleden heeft Raccuglia alle rechten van NR weer teruggekocht.”

Bol.com

Oude fabriek

De oude fabriek waar de kleding werd gemaakt, is nog helemaal intact en is weer volop in gebruik. De Jager: “Het is een authentiek gebouw, waarin alle machines van vroeger nog staan. Polyester-shirts kunnen heel snel worden gemaakt. Acryl duurt veel langer om te bewerken en er een daadwerkelijk shirt van te maken. Daar zitten zó veel manuren in. Dat de details met de hand worden gestikt, is om een zo goed mogelijk resultaat te bewerkstelligen. NR heeft ook de oude werknemers van vroeger weer in dienst genomen. Alles is tot in de perfectie geregeld, zodat het merk weer net zo kan floreren als vroeger.”

Nostalgie

“Staantribune en NR passen natuurlijk ook goed bij elkaar,” vervolgt de voetbal- en kledingliefhebber. “Staantribune heeft oog voor nostalgie en voetbalcultuur, ook van nu. NR is ook een nostalgisch kledingmerk en is een merk dat de Staantribune-lezers aanspreekt, denk ik. Wij richten ons ook op deze groep voetballiefhebbers, mensen die historisch besef hebben én oog voor kwaliteit.”

Meer over NR is te lezen in Staantribune #28, te bestellen in de Staantribune Webshop. Voor meer informatie zie ook www.nrnicolaraccuglia.com.

terug naar overzicht

Lees verder...