In onze nieuwe rubriek ‘De Liefhebber’ zetten we de voetballiefhebber uit een bedrijf of amateurclub met wie Staantribune samenwerkt centraal. In de eerste aflevering: Dennis Teulings (40) van Pro-Lion, producent van retroshirts en 3D-puzzels van iconische stadions.
Dennis groeide op in Zuid-Afrika, waar begin jaren negentig zijn passie voor voetbal begon. “Een vriend van school was helemaal gek van de Premier League. Op maandagavond waren de samenvattingen op tv, waar we altijd naar keken. De volgende dag bespraken we samen wat we gezien hadden. Ik herinner me vooral geweldige spelers waar ik ademloos naar keek: Matt Le Tissier, Ian Wright en Éric Cantona, die toen net naar Manchester United was getransfereerd. Mijn vriend was echt een Liverpool-supporter. Ik genoot meer van een speler als Le Tissier.”
Beatrixstraat
Eenmaal terug in Nederland ging zijn liefde naar NAC. Bij het laatste Avondje NAC aan de Beatrixstraat, tegen sc Heerenveen, brak brand uit op de B-Side. Teulings zat aan de overkant en zag het schouwspel gebeuren. “De beleving bij NAC op de tribunes was zo anders dan ik tot dat moment gewend was. Het geschreeuw, de opmerkingen, het schelden op de spelers. Dat maakte indruk op me.”
Nike
Teulings werkte voorheen bij kledingmerk Nike, waar hij licenties verkocht van Juventus, Barcelona, Manchester United en het Nederlands Elftal. “Simpel gezegd verkocht ik het logo en foto’s van de club, die werden gebruikt voor merchandise, zoals pakweg dekbedden, voetballen en pyjama’s.”
Niet veel later wilden de clubs de rechten voor merchandise weer zelf in beheer. “Behalve de KNVB, die vroegen of ik hun licenties wilde blijven doen. Ik kon in dienst treden bij de KNVB of als zelfstandige beginnen. Als zelfstandige beginnen was de beste optie. Ik behield de rechten van de KNVB. De voetbalbond vond het goed dat ik retroshirts en 3D-puzzels wilde gaan maken. Daaruit is Pro-Lion ontstaan.”
3D-puzzels
Ideaal voor als je je verveelt in deze ‘coronatijd’ zijn de 3D-puzzels van iconische voetbalstadions voetbalstadions. Teulings werkt onder meer samen met Nanostad, een Spaans bedrijf dat de rechten bezit van clubs als Liverpool, Arsenal en AC Milan. “Ik verkoop hun 3D-puzzels in Nederland, Duitsland en België. Daarnaast heb ik de rechten om de puzzels te maken van de stadions van Club Brugge, Feyenoord, Anderlecht en Racing Genk. Ook hebben we Rubiks Cubes (puzzels in de vorm van een kubus, red.) gemaakt, onder meer van Club Brugge en Feyenoord en Nanostars, spelersbussen van Legoblokken, van Borussia Dortmund of Eintracht Frankfurt. De clubs verkopen die in hun eigen fanshop.”
Retroshirts
Elke voetballiefhebber verlangt weleens naar vroegere tijden. Naar de shirts van vroeger en de herinneringen die daarbij horen. De retroshirts die Pro-Lion maakt, worden altijd in samenspraak met de clubs geproduceerd. Teulings: “Ze moeten op de eerste plaats mooi zijn, daarna kijken we of er een bepaald succes aan het shirt kleeft wat mensen aanspreekt. Een perfect voorbeeld hiervan is het shirt van Inter, met het Italiaanse kledingmerk Fironucci op de borst. Mensen linken dat shirt aan onder anderen Dennis Bergkamp. De retroshirts zijn wel echt het moeilijkst om te maken. De kleur van het shirt, de kraag, alles moet helemaal goed zijn, want de echte voetballiefhebber herkent het natuurlijk direct als er een fout in zit.”
Favoriet
“Het shirt dat ik zelf het mooiste vind, is het uitshirt van Newcastle United uit 1996. Het is gedragen door Premier League-iconen als Shearer, Ginola en Asprilla. Ik distribueer het shirt in Nederland namens het Engelse bedrijf Scoredraw. Het wordt niet veel verkocht, maar de kleuren zijn zó bijzonder. Wanneer zie je dat nou bij een voetbalshirt? De sponsor is een biermerk uit de stad zelf en het logo van het bedrijf past goed bij het shirt. Bovendien vind ik het clubembleem van Newcastle United gewoon heel gaaf.”
Jack Daniels
Teulings heeft nog genoeg ideeën en samenwerkingen die hem interessant lijken. “In Nederland zou ik wel samen willen werken met FC Utrecht, FC Twente en NAC Breda. Echte volksclubs waar een trouwe supportersschare bij hoort. Daar is ook een publiek voor.”
In het buitenland springt er voor Teulings één club uit: “FC Sankt Pauli. Het uitshirt van het seizoen 1997-1998 zou ik graag nog een keer willen maken. Een geel-zwart uitshirt, met het whisky-merk Jack Daniels als shirtsponsor, zó bijzonder!”
Meer info
Ga voor meer informatie naar www.pro-lion.nl!
Wil jij ook als voetballiefhebber wat vertellen over je voetbalpassie en/of bedrijf, neem dan contact met ons op.