Leganés is geen grote club met een glansrijke geschiedenis, een gigantische achterban of een cultimago. Desondanks willen ze graag nieuwe fans aantrekken tot de club. In 2023 kwam de Madrileense club met het meest vindingrijke initiatief van het Spaanse voetbal.
Club Deportivo Leganés moet het niet hebben van een grote, trouwe achterban. De club bereikte in de jaren negentig voor het eerst de Segunda División en debuteerde pas in 2016 op het hoogste niveau. Bovendien is de stad Leganés een voorstad van Madrid, die tot de jaren zestig nog geen tienduizend inwoners telde, ondanks dat dat aantal twintig jaar later was vertwintigvoudigd dankzij de sterke groei van de Spaanse hoofdstad. Hierom staat Leganés tegenwoordig bekend als een Madrileense slaapstad.
Sterk marketingteam bij Leganés
Tegelijkertijd kent Leganés een voetbalclub die wekelijks tegen de beste clubs in Spanje speelt. Om alsnog een trouwe achterban te ontwikkelen, draait het marketingteam van de club al jaren overuren. Het imago van de club is sterk verbeterd en is inmiddels gaan draaien om de families in Leganés: CD Leganés doet er veel aan om wedstrijden aantrekkelijk te maken voor alle leeftijden.
Een andere manier waarop Leganés meer supporters probeert aan te trekken is door creatieve seizoenkaartcampagnes. Die van 2023-2024 spande de kroon. Estadio de Butarque werd dit seizoen omgetoverd in Makelaardij Butarque, waar elke seizoenkaarthouder één stukje gras van het speelveld mocht ‘kopen’ voor vijf tot tien euro. Zo werd het hele veld van het Estadio de Butarque verdeeld onder de supporters. Als er dan vanaf jouw erf werd gescoord, kreeg je volgend jaar een gratis seizoenkaart. Een assist? Dat leverde je gratis een gloednieuw wedstrijdshirt op.
Cadeaus via een stukje gras
En als de eerste panna van de wedstrijd op jouw stukje veld werd gemaakt, werd je uitgenodigd voor een VIP-experience tijdens de volgende wedstrijd. Ditzelfde gold voor de eerste gele kaart van de wedstrijd. Verder kreeg je, als de scheidsrechter de wedstrijd affloot op jouw erf, korting in de clubwinkel. Dan kun je je afvragen: is het dan niet slim om het erf met de penaltystip te kopen? Dat was echter niet mogelijk, want als Leganés een penalty scoorde, kreeg elke seizoenkaarthouder een verrassing.
Dit geweldige initiatief was een groot succes, aangezien de seizoenkaarten uitverkocht raakten. Het was dan ook niet gek dat Leganés afgelopen zomer aankondigde om dezelfde campagne weer te lanceren. Dezelfde prijzen bleven staan onder dezelfde voorwaarden, maar er werden nog nieuwe prijzen toegevoegd. Als Kylian Mbappé dit seizoen vanaf jouw erf schiet en mist, krijg je een VIP-experience cadeau. Ten tweede is het goed nieuws als Lamine Yamal de bal verliest in jouw stukje veld: dat levert namelijk korting in de clubwinkel op. En als Diego El Cholo Simeone het veld inloopt en in jouw erf staat, krijg je een shirt toegestuurd.
Geweldig idee
Verlaat Getafe CF, de aartsrivaal, zonder gele kaarten van het veld na negentig minuten? Dan trakteert de clubpresident van Leganés op tortillas voor iedereen. Ook krijgen alle seizoenkaarthouders een verrassing als Leganés in eigen huis tegen een van deze teams wint. Een geweldig idee, dat de supporters extra laat genieten van de thuiswedstrijden.