Abchazië is een niet-erkend land. Dat is onhandig voor de inwoners. Zo kun je met een Abchazisch paspoort maar naar vier landen reizen en er wil ook geen bekend bedrijf investeren in het land. Als een groot merk die stap durft te nemen, wordt het afgestraft. Zo wilde Benetton in 2009 een winkel in Abchazië openen, maar zij kregen een woedende Georgische minister aan de lijn. De zeven winkels van Benetton in Georgië sloten meteen en het Italiaanse kledingmerk trok snel zijn keutel in. Geen bedrijf durft z’n handen te branden aan Abchazië, vandaar dat er overal in het land nepwinkels staan van grote merken. Ik heb al een zaak van Adidas gevonden, eentje van Nike, maar ook van Apple en Guy Laroche.

Apple 20160528_133323
Guy Laroche 20160530_124804
Maar geen buitenlands merk is populairder dan IKEA. In mijn korte tijd hier heb ik er al drie gezien in Sukhum. Aan de buitenkant zie je allerlei reclames van het Zweedse merk. Maar als je naar binnen gaat, is er weinig te zien. In de Abchazische IKEA’s staat amper iets. Een paar stoelen, een tafeltje en de onvermijdelijke Billy-kast. Soms een plastic gieter. De Zweedse balletjes kun je helemaal vergeten. De winkels zijn er alleen maar om bestellingen door te geven. Er liggen IKEA-catalogi en daar kun je spullen uit kiezen. De eigenaar van de winkel rijdt dan naar Sotsji, waar er wel echte IKEA’s zijn, en neemt de handel voor je mee. Met een beetje geduld heb je zo binnen een week je hele huis ingericht volgens de laatste IKEA-mode. Obstakels zorgen voor creativiteit, blijkt ook in Abchazië.

Ikea 20160530_202654

Ikea 20160528_190152