Hoera, Staantribune is jarig! In Café De Engelenburgh, de donkerbruine kroeg van oud-voetballer Joop van Maurik, in Utrecht werd vandaag precies acht jaar geleden het online ‘nulnummer’ van Staantribune gepresenteerd. Van Maurik himself lanceerde het magazine met een druk op de muisknop. Vervolgens gaf voormalig profvoetballer en volkszanger John de Bever een wervelend optreden. Het prille begin van Staantribune werd tot in de late uurtjes gevierd, met voetballiefhebbers van verschillende pluimage onder elkaar. We zijn erg trots op dit Staantribune-jubileum!
Acht jaar na de lancering zijn er, inclusief het papieren nulnummer, maar liefst 46 magazines en achttien boeken onder de Staantribune-vlag verschenen, waaronder de fotoboeken Final Whistle en Plein. Als jongste boek verscheen onlangs Verdwenen Stadions van Martijn Schwillens en nummer negentien, het nieuwe meesterwerk van Joris van de Wier, een van de oprichters van Staantribune, komt ook bijna uit.
Ook hebben we enige succesvolle voetbalevenementen georganiseerd, waaronder De Dag van de Verdwenen Clubs, de grootste voetbalshirttentoonstelling ter wereld en de Groundhopdag in Deventer. Daarnaast maken we wekelijks afleveringen van onze podcast.
Passie
Hoofdredacteur en oprichter Jim Holterhuës: “We zijn in 2014 met helemaal niks begonnen, letterlijk op een zolderkamertje. Als je dan ziet wat we in acht jaar stap voor stap hebben opgebouwd, dan maakt mij dat echt ontzettend trots. Mensen denken misschien: ach, even een blaadje maken, maar er komt zó veel bij kijken als je het goed wil doen én vol wil blijven houden. Dat kostte heel veel bloed, zweet en tranen, om maar eens een voetbalcliché te gebruiken. Inmiddels zijn we niet meer weg te denken uit het voetbalbladenlandschap. De groei van Staantribune vormt voor mij het bewijs dat je alles kunt bereiken, zolang je maar met passie, kwaliteit en vooral veel doorzettingsvermogen ergens voor gaat.”
Ontstaan
Staantribune is opgericht door zo’n twintig journalisten, fotografen en vormgevers, van wie de meesten nog steeds werkzaam zijn voor het magazine. Holterhuës: “Wat ons bindt is dat we allemaal grote voetballiefhebbers zijn, die heel goed weten wat onze doelgroep leuk vindt. De meeste medewerkers van Staantribune zijn bovendien zelf fanatiek supporter van een club. Je zal ons dan ook niet snel op een perstribune vinden, maar eerder op… een staantribune. Je kunt zeggen dat Staantribune inmiddels een ‘merk’ is geworden. Maar ik spreek zelf liever van een ‘gevoel’. Het gevoel dat wij voor voetbal hebben, dát willen we graag overbrengen en delen met andere voetballiefhebbers.”
Nulnummer
Het nulnummer, dat dus acht jaar geleden werd gelanceerd, werd lovend ontvangen door media (onder meer in de column van AD-journalist Sjoerd Mossou en in de Volkskrant) en lezers en werd 30.000 keer online bekeken. De papieren versie die enige tijd later verscheen, was binnen vier weken uitverkocht.
Het magazine is inmiddels verkrijgbaar bij meer dan negenhonderd verkooppunten in Nederland en België en natuurlijk online. Ook volgen meer dan tienduizenden mensen Staantribune via Facebook, Twitter, Instagram en YouTube en via de verschillende kanalen waarop onze podcast te beluisteren is, waaronder Spotify.
Toekomst
Na acht jaar blijft de redactie van Staantribune niet stil zitten. Holterhuës: “We hebben nog heel veel plannen voor de nabije toekomst, zeker wat boeken en evenementen betreft, maar het belangrijkste blijft voor ons het magazine. Dat is ons paradepaardje, daarmee zijn we immers begonnen in de kroeg van Joop van Maurik. Helaas hebben we vorig jaar wel ons spirituele huis moeten verlaten. Joop besloot om de deuren van De Engelenburgh te sluiten. Na meer dan veertig jaar vond hij het wel welletjes.”
Tekst gaat verder onder de video
Ook jij – trouwe abonnee, besteller en/of volger – bedankt voor je support. Op naar het tienjarig bestaan!
In de Staantribune Podcast praten hoofdredacteuren Jim Holterhuës en Joris van de Wier over de oprichting van Staantribune. Over alle obstakels, de meevallers, Papa Sanou en Rotterdamse en Tilburgse sausjes. Maar ook over John de Bever en zijn geluidsman, Joop van Maurik en cultureel voetbalerfgoed. En een hartaanval en natte dromen. Luister via onder meer Spotify of Apple Podcasts!