Over precies drie weken gaan de supporters van ADO Den Haag op weg naar het Cars Jeans Stadion om het nieuwe eredivisieseizoen te openen tegen FC Utrecht. Niet meer naar het ‘vertrouwde’ Kyocera Stadion dus, de naam die de afgelopen jaren pronkte op de voorgevel.

De marketing directeur van het spijkerbroekenmerk slaat het vanuit een dure skybox ongetwijfeld likkebaardend gade. Dit is precies hoe hij het zich pakweg een half jaar geleden had voorgesteld. Met een feilloze presentatie vol met onnodige Engelse woorden als comittment, rate capture, target group, market penetration en brand loyality had hij zijn achterban overtuigd om meer geld in de Haagse club te steken. De investering zal zich ongetwijfeld dubbel en dwars terugbetalen door groeiende verkoopcijfers van spijkerbroeken, zo kan de visie worden samengevat.

soccerfanshop.nl

Verkrachters zijn het. Want de fans in Den Haag willen niets liever dan dat hun onderkomen het Aad Mansveld Stadion wordt genoemd. Zij zitten allesbehalve te wachten op wéér een geldschieter op de voorpui van hun tweewekelijkse thuisbasis.

Er bestaan overigens ook meervoudige verkrachters in deze categorie. Neem Alfons Wispels, die met zijn bedrijf Pure Energie tegenwoordig de hoofdsponsor van FC Twente is. De Tukker heeft zo veel liefde voor de club dat hij besloot om het fraaie rode thuisshirt maar liefst 36 (!) keer van de firmanaam te voorzien…

Ik vraag me af hoe lang dit soort mensen nog kunnen blijven toeslaan. In een tijd waarin de klant koning is en maatwerk eist, kan dit echt niet meer. Daar weten ze in Amsterdam inmiddels alles van. Maar al te graag hield Ajax de optie open om de naam van de ArenA aan de hoogste bieder te verkopen. Dat geld kunnen ze immers goed gebruiken, zo luidde de gedachte. De verkrachters stonden al in de rij te dringen. Het plan bezweek echter – volledig terecht – onder de druk van het volk, dat maar één naam accepteerde: de Johan Cruijff Arena.

Maar het kan nog zoveel beter. Hier ligt de échte kans voor al die marketingdirecteuren. Laat een bedrijf opstaan dat zegt: “Wij betalen, maar in plaats van onze firmanaam, garanderen we dat het stadion wordt vernoemd naar speler x.” Waar de fans zo naar smachten. Moet je dan eens opletten wat dit doet voor de merkwaarde van het bedrijf. Of: “Wij staan garant voor de sponsoring op het shirt, maar we zullen er zelf echter níet op afgedrukt staan.” Kortom, juist naam maken door bewust niet zichtbaar aanwezig te zijn en teruggeven wat van de fans is. Ik weet het zeker: de supporters zullen die bedrijven eeuwig dankbaar zijn. Wie durft het aan?

Tot het zover is, moeten we de verkrachters op hun gedrag blijven wijzen. Het liefst met ludieke acties. Daar weten ze in Den Haag met hun scherpe humor vast wel raad mee. Laat me toch een voorzetje geven. Ga lekker elke thuiswedstrijd zonder spijkerbroek in je blote kont in het Cars Jeans Stadion zitten, met z’n allen. Onder het motto: als je dan toch genaaid wordt, dan maar met de billen bloot.

Eelco Brandes

Foto: The Hague Society