Wekelijks houdt ze de microfoon onder de mond van spelers en trainers, te zien in bijna een miljoen huiskamers. Presentatrice Hélène Hendriks vertelt in de nieuwe Staantribune over haar hockeycarrière, haar werk voor FOX Sports en alles wat daartussenin zit.

“Ik had een keertje een speler voor de microfoon, ik ben zijn naam even vergeten, maar zijn ploeg kreeg echt ongelooflijk veel kansen, al wonnen ze niet. Dus toen probeerde ik een sarcastische twist aan het interview te geven: ‘Jullie hebben ook totaal geen kansen gehad…’, waarop die jongen er heel serieus op inging. ‘Ja, dat klopt. Ben ik met je eens’, antwoordde hij. Dus ik keek hem eerst met een raar hoofd aan, maar toen dat kwartje maar niet viel, heb ik hem maar verteld dat ik een grapje maakte.”


Bedoel je te zeggen dat het van twee kanten moet komen?
“Ja, precies. Als ik een leuke vraag stel, maar het ontgaat de speler of trainer door wedstrijdspanning of iets dergelijks, dan is dat natuurlijk jammer. Het is ook moeilijk, want het is continu een samenspel. Maar ik vind wel: de interviews achteraf zijn echt veel leuker dan voorafgaand aan de wedstrijd. Als je voor de wedstrijd Peter Bosz interviewt, krijg je altijd hetzelfde. Wacht, ik doe het na.”

Hélène gaat recht overeind zitten, schraapt haar keel om vervolgens een dialoog met zichzelf te houden. “Hoe ga je vanavond spelen, Peter?” Met een wat zwaardere, maar enigszins monotone stem: “Zoals we altijd spelen.” Hélène: “Kun je dat uitleggen?” Zwaardere stem: “Jawel, we moeten gewoon ons eigen spel spelen.” Uiteindelijk lachend: “Ach, je begrijpt wat ik bedoel, die interviews vooraf zijn altijd hetzelfde.” (Dit interview werd afgenomen vóór het vertrek van Bosz bij Ajax, red.)

Zelf heeft ze als hockeyster geen mediatraining gehad. En misschien was dat maar goed ook. “Heb ooit eens flinke ruzie gehad met een journalist van een lokale krant. Ik was wat chagrijnig, we hadden immers net verloren, en toen stelde hij zúlke domme vragen. Bleek-ie de hele wedstrijd niet te hebben gezien. ‘We hebben 4-1 gewonnen en ik heb vier keer gescoord’, vertelde ik hem toen expres heel vrolijk. Stond toen gewoon in de krant, foto van mij erbij. Vond die journalist echt niet leuk, maar dan moet je maar gewoon naar de wedstrijd komen, denk ik dan.”

Lees het hele interview, waarin redacteur Kees Leurink samen met fotograaf Marco Magielse een bezoek bracht aan Hélène Hendriks, in de nieuwe Staantribune. Op dit moment niet meer verkrijgbaar in de webshop, maar nog wel bij meer dan duizend verkooppunten in Nederland en België! 

Bekijk hier een voorproefje van het nieuwe magazine in elf seconden:

We bezochten voor dit nummer onder meer Napels om een beeld te krijgen van de grootsheid van Diego Maradona, die Napels dertig jaar geleden de eerste scudetto schonk. Ook maakten we een reportage in Rome over een ander icoon: Francesco Totti, voor eeuwig een idool voor de supporters van AS Roma.

Verder in deze zomereditie onder meer:
•    Barnsley v Sheffield Wednesday
•    Bert Jacobs, legende in Arnhemse dienst
•    Een tocht langs de WK-steden in Rusland
•    AS Saint-Étienne
•    Three Little Birds en Ajax
•    Hoe Lionel Messi én Jack Tuyp strijden om de Helmond Cup
•    Bastia – PSV (1978)
•    The Battle of the River Plate over de rivaliteit tussen Argentinië en Uruguay
•    Peter Schmeichel
•    Huddersfield Town
•    De voetbalcultuur van Liechtenstein
•    Fotoreportage: Feyenoord-kroegen ‘op’ Rotterdam-Zuid
•    Stadionportretten
•    Pierre van Hooijdonk over zijn buitenlandse werkgevers

Bestellen
Het magazine is helaas uitverkocht in de webshop, maar nog wel gewoon te verkrijgen bij meer dan duizend verkooppunten in Nederland en België! 

Als lid geniet je van vele voordelen, zoals:

•   Zes keer per jaar het magazine zonder verzendkosten op de mat
•    Een exemplaar van het boek ‘Glorious Hearts’ (ter waarde van €19,95)
•    Elke editie in pdf, makkelijk te lezen op tablet of smartphone
•    Gratis toegang tot de jaarlijkse Staantribune Voetbaldag
•    Korting op ‘Glorious Hearts’-reizen
•    Korting op producten in de webshop
•    Automatische deelname aan prijsvragen waarbij we boeken, DVD’s, toegangskaarten etc., exclusief weggeven aan onze leden.