Zoals een priester zijn biechthokje heeft, bezit de verzorger zijn massagetafel. Want naast het wekelijks masseren van hamstrings en het tapen van enkels, is de verzorger vaak een luisterend oor voor zijn spelers. Toch verschijnt er – in tegenstelling tot de talloze biografieën van spelers en trainers – zelden een boek over een carrière binnen de voetballerij als verzorger.

Amsterdammer Salo Muller was in 2017 de eerste die anekdotes uit zijn tijd als verzorger van Ajax (1959-1972) bundelde, maar gisteren verscheen er een versie met het amateurvoetbal als decor. De hoofdpersoon van het boek is de vorig jaar overleden Eric Baas (1956), jarenlang verzorger in het amateurvoetbal op de Veluwe, waaronder de laatste negen seizoenen bij eersteklasser VV Bennekom.

“Het boek moest en zou er komen, als een nalatenschap”, vertelt sportjournalist Mark van Steenbergen, die het samen met oud-ploeggenoot Luc Kipmulder schreef. “Als voetballer van het eerste elftal van Bennekom heb ik jarenlang met Eric te maken gehad. Ik heb hem leren kennen als een kundig verzorger, maar bovenal een bijzonder mens. Een echte praatjesmaker en iemand die zich sterk maakte voor de positie van de verzorger. Toen ik op een avond op de behandeltafel lag, vertelde Eric me dat hij zijn spannende anekdotes samen met mij ooit eens wilde uitbrengen in een boek.”

En aan spannende anekdotes geen gebrek in het 86 pagina’s tellende boek. Van een uit de hand gelopen carnavalsweekeinde in Kerkrade tot een opzienbarend bezoek aan een moskee. En van het opzettelijk zoek maken van de tas van de gevaarlijkste voetballer van de tegenpartij tot collectieve diarree.

De titel van het boek – Onderuit de waterzak – had Baas zelf al bedacht. “Nadat bij Eric in juni 2017 alvleesklierkanker werd geconstateerd, heb ik samen met Luc Kipmulder meteen de handschoen opgepakt om zijn wens in te willigen. Het is een boek met een lach en een traan, waarbij typische voetbalhumor de boventoon voert”, aldus Van Steenbergen.

Onderuit de waterzak van Baasje
Mark van Steenbergen en Luc Kipmulder
Nederlandse Sportboeken Club