Wie graag boeken leest over Feyenoord mag een flinke boekenkast hebben. Elk jaar verschijnen er meerdere boeken over de Rotterdamse volksclub. Een paar maanden geleden nog ‘De Snor van József Kiprich’ van Michel van Egmond en niet lang daarna lag ‘De geschiedenis van Feyenoord, deel II: het interbellum 1921-1940’ van Jan Oudenaarden in de schappen. Precies op tijd voor de feestdagen is daar ‘Kuipkoorts’ bijgekomen, geschreven door Ronald Giphart en Rob van Scheers.

Kuipkoorts Omslag 4-1

In 1999 verscheen ‘De liefde die Feyenoord heet’, ook van de hand van Giphart en Van Scheers. Zestien jaar later is er met Kuikoorts een soort opvolger. De schrijvers zijn van kinds af aan Feyenoord-supporter en dat is te merken. Beiden zitten vol met feitenkennis, maar bovenal hebben de schrijvers verschrikkelijk veel clubliefde. Vanaf vaste plaatsen op de perstribune volgen ze een jaar lang Feyenoord. Behalve toevallige buurman Jan Boskamp nodigen zij geregeld een gast uit. Zo worden Tom van Hulsen (hoofdredacteur Voetbal International), Eus Rovers (schrijver kinderboek ‘De Feyenoord Avonturen van Konijn, Aap en Buffel’, ook dit jaar uitgekomen), Jean van de Velde (regisseur film All Stars) en Willem van Zeeland (eindredacteur muziekwebsite VPRO 3voor12) uitgenodigd. Zij geven elk hun kijk op Feyenoord en voetbal vanuit een steeds veranderende invalshoek.

Het boek start in december 2014 en eindigt een klein jaar later met de bekerkraker Feyenoord-Ajax, die de Rotterdammers winnen in de laatste seconden. In een jaar tijd gaat het alle kanten op. Er is hoop, blijdschap, maar ook frustratie, na het mislopen van Europees voetbal. Eigenlijk zou het boek stoppen in de zomer, maar omdat het slot dan zo tragisch zou worden, plakten de auteurs er nog een half jaartje aan vast.

Giphart en van Scheers schrijven de verhalen op een vlotte, grappige manier op. Idolen uit het verleden worden vereerd en menig hoogtepunt uit hun supporterscarrière wordt uitgebreid beschreven. Uiteraard volgen zij de wedstrijden nauwlettend, maar als er ook maar even de kans is om uit te wijken naar een ander onderwerp, doen zij dat.

Een van de aparte verhalen is het verhaal dat Ronald Giphart voor verplichtingen in Amsterdam altijd gebruik maakt van een vaste taxichauffeur, ‘Taxi Piet’. Piet is een zeer fanatieke Ajax-supporter, bekend op de F-side, maar ondanks hun verschillende clubliefdes worden de twee vrienden. Piet regelt onder andere snacks voor Giphart als hij op de terugweg honger heeft. Als Piet ongeneeslijk ziek wordt, verzamelen zijn vrienden foto’s voor een zogenaamde ‘Wall of Fame’. Giphart staat er als enige Feyenoord-supporter op, met een fles Ajax-allesreiniger.

Tussen de hoofdstukken door wordt het boek opgeleukt met wat sullige foto’s van de twee schrijvers en hun gasten, plus prachtige portrettekeningen van Feyenoord-helden, getekend door Nico Heilijgers.

Robert Bugter
Redacteur Staantribune