We hebben er even op moeten wachten, maar na twee jaar lekker gemaakt te zijn op de diverse boekensites is het er dan eindelijk: het boek over de slechtste voetballer van Nederland, Gerard den Haan. Veel huidige voetballiefhebbers zullen de voetballer met een van de meest memorabele kapsels ooit waarschijnlijk niet eens kennen. Den Haan maakte eind jaren tachtig, begin jaren negentig furore op het middenveld van NAC. Daar zaagde hij alles omver wat voor zijn voeten kwam. Naast zijn geschop en gebeuk kon hij bij vlagen ook nog wel aardig voetballen en scoren, waardoor hij bij NAC een aantal seizoenen een gewaardeerde voetballende kracht was en uitgroeide tot held van de supporters.

Schrijfster Cécile Koekkoek was in die jaren al gecharmeerd van Den Haan, maar raakte hem zoals de meeste supporters uit het oog, nadat Den Haan vertrok bij NAC. Jaren later schreef ze een column over hem met als gevolg dat ze met elkaar in contact kwamen. Een boek leek haar wel een goed idee. Boeken over culthelden zijn altijd interessant. Ze spraken elkaar regelmatig en gingen samen naar wedstrijden van NAC. Ook ging ze af en toe naar ’t Akkertje, een fastfoodrestaurant van Den Haan, waar hij zelf als een speer de patat bakt.Gerard den Haan
Schoppen en Slaan wordt dan wel uitgebracht door Voetbal Inside, maar eigenlijk is het geen voetbalboek. Het gaat vooral over de persoon Gerard den Haan, een aparte, ruige gast. Hij neemt geen blad voor de mond en is niet makkelijk. Vooral als het over vrouwen gaat is Den Haan uitgesproken. Hij beweert er een behoorlijk aantal op zijn CV te hebben staan, maar gaandeweg het boek raakt hij echt verliefd. Die verliefdheid wordt de rode draad in het boek.

Vrij weinig voetbal dus, al komen er nog wel momenten langs uit de tijd dat hij bij NAC speelde. Een tijd waarin je nog makkelijk vanuit de amateurs de overstap naar het betaalde voetbal kon maken als je maar de juiste instelling had. Dat er weinig over voetbal in het boek staat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Daarvoor is de inkijk in het leven van de oud-voetballer te kleurrijk. Soms iets te seksistisch, maar wel eerlijk.

Schoppen en Slaan
Cécile Koekkoek
Uitgeverij Voetbal Inside