Voorafgaand aan het WK verscheen ELF over 11. In dit boek komen elf voetballers aan bod die België zouden vertegenwoordigen tijdens het wereldkampioenschap: Courtois, Meunier, Vermaelen, Nainggolan, Carasco, Witsel, De Bruyne, Mertens, Lukaku, Eden Hazard en Batshuayi. Op Nainggollan na speelden ze inderdaad allemaal tijdens het WK.

Het betreft hier niet alleen elf verschillende spelers, maar ook elf verschillende auteurs, waaronder Staantribune-redacteur Raoul De Groote. Het leuke is dat iedere schrijver een eigen stijl heeft en een andere invalshoek gebruikt. De ene keer gaat het over Romelu Lukaku, die op zijn 24ste al topscorer aller tijden van het nationaal elftal was. De andere keer over Dries Mertens, wiens carrière stapje voor stapje van AGOVV naar Napoli voerde.

Interessant zijn de overeenkomsten: geen enkele speler heeft het cadeau gekregen, vanaf de prille jeugd beheerste voetbal het leven en iedereen kreeg met tegenslagen te maken, zoals een langdurige blessure of een trainer die het niet in de speler zag zitten. Alle spelers leven inmiddels in de wereld van het grote geld. Thomas Meunier, gelovig, in kunst geïnteresseerd en nog ‘echt’ fabrieksarbeider geweest, zegt daarover: “Het is een plastic wereld, het voetbal is vervuild door commercie. Maar ik ga er niet over klagen. Ik profiteer ervan.”

Dat Courtois, Batshuayi, Nainggolan en Witsel inmiddels van club zijn veranderd, verbaast dan ook niet na dit lezenswaardige, goed geschreven en verhelderende boek over de huidige voetbalwereld.

ELF over 11
Voetbalkenners tackelen voetbaltoppers