Sjaak Viever is zo’n amateurvoetballer die niet zonder het spelletje en de kameraadschap van zijn teamgenoten kan. Maar liefst 26 seizoenen maakt hij deel uit van een vriendenteam, al dunt het elftal in de loop der jaren wat uit. Op zijn zesenveertigste is het tijd voor zijn afscheidswedstrijd. Rondom deze wedstrijd is een reünie voor hem geregeld, waar Sjaak met zijn oude teamspelers herinneringen ophaalt. Schrijver Boudewijn Smid neemt de lezer mee in het leven van deze ware liefhebber van het spel.

Het verhaal gaat terug naar de eerste dagen van Sjaaks carrière in de senioren. Begin jaren tachtig start hij samen met een aantal medestudenten een elftal. Naast de studenten- en voetbalavonturen komen veel facetten van het leven aan bod: vriendschappen, vrouwen, vreemdgaan en kinderen. Het leuke is dat allerlei bekende en soms minder bekende voetbalgebeurtenissen voorbijkomen, zoals Sjaak en zijn vrienden het op dat moment beleefd hebben. Voetballend gaat het allemaal goed, helemaal als spelverdeler Foort bij het elftal komt. Sjaak en Foort nemen het elftal voetballend op sleeptouw. De twee mannen bouwen een beetje een aparte vriendschap op en het verhaal draait dan ook voornamelijk om dit tweetal.

De voetbalvrienden maken van alles samen mee. Een trainingskamp in Tsjechië verloopt wat anders dan verwacht, ze mogen spelen tegen de grote Ruud Gullit en maken elkaars ontwikkelingen op privégebied van dichtbij mee. De laatste jaren van Sjaaks voetballoopbaan nemen spelers afscheid van het voetbal, vanwege de gebruikelijke oorzaken. Tijdens de reünie zijn echter alle hoofdpersonen weer van de partij. Vrijwel alle onderwerpen van vroeger worden besproken. Het levert een verrassende avond en slot van het boek op.

Boudewijn Smid levert met De laatste zaterdag een mooi voetbalverhaal af. Soms herkenbaar, soms verrassend, maar zó boeiend dat je vooral door wil blijven lezen.

De laatste zaterdag
Boudewijn Smid