In de donkerbruine kroeg van oud-voetballer Joop van Maurik in Utrecht werd vandaag een jaar geleden het online ‘nulnummer’ van Staantribune gepresenteerd. Van Maurik lanceerde het magazine met een druk op de muisknop en voormalig profvoetballer John de Bever, nu volkszanger, trad op. Twaalf maanden later zijn er, naast het papieren nulnummer, nog drie magazines verschenen én het eerste boek onder de Staantribune-vlag, ‘Glorious Hearts’. Hoofdredacteur en mede-oprichter Jim Holterhuës: “Het maakt me trots dat we dit binnen een jaar zonder grote financiële middelen voor elkaar hebben gekregen. De groei van Staantribune vormt voor mij het bewijs dat je met passie, kwaliteit en doorzettingsvermogen alles kunt bereiken.”
DSC_4342

IMG_3258

IMG_3271

DSC_4386

Staantribune is opgericht door zo’n twintig journalisten, fotografen en vormgevers die elkaar via Twitter hadden ontmoet. De meeste redacteuren zijn al jaren in de journalistiek werkzaam. Holterhuës: “Maar ik vind het ook leuk dat Staantribune een kweekvijver is voor jong talent. Er werken geen ‘grote’ namen mee aan het magazine, maar we zijn wel allemaal grote liefhebbers. De meeste redacteuren weten ook wat het is om een club fanatiek te steunen.”

soccerfanshop.nl

IMG_3283

DSC_4391Het nulnummer werd lovend ontvangen door media en lezers en werd bijna dertigduizend keer online bekeken. De papieren versie die enige tijd later verscheen, was binnen enige weken uitverkocht bij zo’n dertig boekhandels. Inmiddels is de oplage opgeschroefd naar zesduizend exemplaren en is het magazine verkrijgbaar bij meer dan duizend verkooppunten in heel Nederland en natuurlijk online.

Gisteravond vergaderde de redactie weer in het café van FC Utrecht-icoon Van Maurik, bijna een jaar na de lancering van het magazine. “Ons team is erg gegroeid en het blad wordt steeds beter. Vanaf het begin zijn de reacties van lezers hartverwarmend geweest. Dat maakt ons enthousiasme bij het werken aan Staantribune zo mogelijk nog groter.”02 bij joop 011215Voetbalcultuur
Staantribune, hét magazine over voetbalcultuur, kijkt op een andere manier naar voetbal. De artikelen gaan over alles wat met voetbal te maken heeft, behalve het spelletje zelf. In het magazine staan mooie verhalen, stukjes met een humoristische noot, interviews met een aparte invalshoek, interessante achtergrondartikelen over randverschijnselen en artikelen over supporterscultuur. Het draait in Staantribune vooral om de liefde voor voetbal, waarbij ook mooie fotografie en stijlvolle vormgeving een belangrijke rol spelen. Holterhuës: “Met Staantribune willen we laten zien dat voetbal meer is dan alleen de negentig minuten binnen de witte lijnen.”

01 bij joop 011215Staantribune #3
Je kunt een abonnement nemen op het magazine of het los te bestellen in de webshop. Staantribune is ook verkrijgbaar in meer dan duizend verkooppunten in Nederland.

image1-14