In het donkerbruine café  van oud-voetballer Joop van Maurik in Utrecht werd vandaag twee geleden het online ‘nulnummer’ van Staantribune gepresenteerd. De kroegbaas himself lanceerde – met enige moeite – het magazine met een druk op de muisknop en voormalig profvoetballer John de Bever, nu aan de weg timmerend als volkszanger, gaf een wervelend optreden weg. Twee jaar later zijn er, inclusief het papieren nulnummer, maar liefst tien magazines verschenen én het boek ‘Glorious Hearts’IMG_3271
DSC_4386Hoofdredacteur en mede-oprichter Jim Holterhuës: “Ik ben er erg trots op wat we binnen twee jaar voor elkaar hebben gebokst, terwijl we met helemaal niks – zonder financiële middelen, laat staan een businessplan – zijn begonnen. De groei van Staantribune vormt voor mij het bewijs dat je alles kunt bereiken, zolang je maar met passie, kwaliteit en vooral veel doorzettingsvermogen ergens voor gaat.”

Staantribune is opgericht door zo’n twintig journalisten, fotografen en vormgevers die elkaar via Twitter hadden ontmoet. “De meeste redacteuren zijn al jaren in de journalistiek werkzaam, maar ik vind het ook leuk dat Staantribune een kweekvijver is voor jong talent”, vervolgt Holterhuës. “Er werken geen ‘grote’ namen mee aan het magazine. Dat hoeft ook niet. We zijn wel allemaal grote voetballiefhebbers, die weten wat onze doelgroep leuk vindt. De meeste redacteuren zijn bovendien fanatiek supporter van een bepaalde club.”

soccerfanshop.nl

IMG_3283
DSC_4391Het nulnummer werd lovend ontvangen door media (onder andere in AD en de Volkskrant) en lezers en werd dertigduizend keer online bekeken. De papieren versie die enige tijd later verscheen, was binnen enkele weken uitverkocht. Inmiddels is de oplage opgeschroefd naar 10.000 exemplaren, is het magazine verkrijgbaar bij meer dan 1.000 verkooppunten in heel Nederland (en natuurlijk online), trekt de website maandelijks bijna 50.000 unieke bezoekers en volgen meer dan 10.000 mensen Staantribune via Facebook, Twitter en/of Instagram. Ook hebben bijna 1.500 mensen een abonnement afgesloten op Staantribune.

“Het is nog steeds een droom dat ons blad nu overal verkrijgbaar is en dat we na twee jaar nog altijd sterk groeien. Aan de andere kant verbaast het me niet, want de reacties van volgers en lezers zijn vanaf het begin erg enthousiast geweest. Dat maakt ons eigen enthousiasme bij het werken aan Staantribune zo mogelijk nog groter. Ik vind het ook mooi dat zo veel mensen willen bijdragen aan Staantribune, vaak zelfs vrijwillig. Ik wil dan ook iedereen die zich vanaf het begin voor Staantribune heeft ingezet bij deze hartelijk bedanken!”

Staantribune #9
Het nieuwe magazine verschijnt komende week. Voor nummer 9 bezocht ras-Ajacied Menno Pot ‘undercover’ de Klassieker tussen Feyenoord en Ajax. Voetballegends stelde een artikel samen over eenmalige internationals en net als twee jaar geleden deed Staantribune onderzoek naar de prijzen van onder meer seizoenkaarten, losse tickets, een biertje, het wedstrijdshirt en andere zaken bij alle Nederlandse betaaldvoetbalclubs, met verrassende resultaten. Verder bezochten we voor het ‘Dossier Spanje’ onder meer de vriendelijke Baskische derby tussen Athletic Bilbao en Real Sociedad, spraken we met Edwin Winkels over de Spaanse voetbalcultuur en gingen we langs bij Rayo Vallecano, SD Eibar en CD Leganés. Je kunt het nieuwe magazine hier bestellen of natuurlijk lid worden van Staantribune en daarmee genieten van vele voordelen.mockup_cover9