Ajax speelde vandaag in 1997 de returnwedstrijd tegen VfL Bochum in de derde ronde van de UEFA Cup (2-2). De heenwedstrijd in de ArenA hadden de Amsterdammers met 4-2 gewonnen. Tot zover niets bijzonders en de meeste mensen zullen zich weinig van deze duels herinneren, maar het shirt van de Duitsers is veel voetballiefhebbers wel bijgebleven. De ene helft was traditioneel blauw of wit, dat lag eraan of Bochum uit of thuis speelde. Maar als je naar de andere helft keek, leek het alsof je LSD had geslikt.

Het waren de jaren waarin uitshirts wel eens vaker in de kleuren van de sponsor waren. In Nederland speelde bijvoorbeeld Willem II in het turquoise-paars van Interpolis. Bij Bochum was iets soortgelijks aan de hand. Shirtsponsor was Faber Lotto-Service en dat bedrijf heeft een regenboog als logo. De loterij uit Bochum was al sinds 1992 shirtsponsor van de club en in 1997 leek het ze wel wat om het uitshirt aan zichzelf op te dragen. Kledingsponsor Reebok wilde zich er niet aan wagen, dus produceerde Faber het shirt zelf.

soccerfanshop.nl

De reacties op het tricot waren destijds niet positief, maar tegenwoordig heeft het regenboogshirt een grote cultwaarde onder de supporters. Het waren namelijk de gouden jaren van VfL Bochum, waarop de fans nu met weemoed terugkijken.