Het komt eens in de zoveel tijd ter sprake in Nederland: racisme. In het voetbalwereldje sluimert racisme altijd op de achtergrond. Soms is er een incident, waardoor het volop in het nieuws is. Een spreekkoor over joden geeft vaak aanleiding tot vragen in de Tweede Kamer. In België spreken mensen van een ‘verdoken probleem’. Ook daar speelt racisme wel, maar niet op de voorgrond. Journalist Frank van Laeken en oud-voetballer Paul Beloy (die speelde voor onder meer Beerschot, Lierse SK en RKC Waalwijk) brengen het probleem onder de ogen van de lezer in het boek Vuile Zwarte – Racisme in het Belgische voetbal.

À la onderzoeksjournalisten Iwan van Duren en Tom Knipping nemen Van Laeken en Beloy het Belgische voetbal onder de loep. Paul Beloy (59) is een ervaringsdeskundige op het gebied van racisme. Tijdens zijn carrière kreeg hij veel scheldwoorden te verduren en soms een banaan naar zijn hoofd geworpen. België heeft een historie met Afrikaanse spelers en daardoor zijn situaties met oerwoudgeluiden niet onbekend. Uit onderzoek blijkt dat een op de vier Vlamingen het niet erg vindt als er racistische spreekkoren worden gezongen in het stadion. In het boek zijn ook uitstapjes te vinden naar Nederland. Zo komen onder anderen de spreekkoren van de supporters van de grote clubs ter sprake, die soms over de welbekende rand gaan.

soccerfanshop.nl

Van Laeken en Beloy pakken het breed aan, van de Eerste Klasse tot aan het lagere amateurvoetbal voor kinderen. Overal is wel een geval van racisme te vinden, van zowel spelers als supporters. De schrijvers houden het niet alleen bij de feiten. Ze denken ook mee om dit probleem op te lossen met een elftal ambitieuze voorstellen. Spelers zouden bijvoorbeeld solidair moeten zijn met een speler die racistisch wordt bejegend en hierna verantwoordelijkheid moeten nemen. En bejegende spelers moeten terecht kunnen bij een meldpunt als de Belgische voetbalbond zaken niet heeft geregistreerd, zodat gevoelige zaken niet onderbelicht blijven.

De twee sluiten het boek af met de slogan ‘Voetbal moet een feest zijn voor iederéén!’ Misschien zetten ze met het boek een hernieuwde stap om het racisme uit het Belgische voetbal te bannen. Maar zoals ze zelf al aangeven, is er nog een lange weg te gaan.

Vuile Zwarte
Paul Beloy & Frank van Laeken
Uitgeverij Houtekiet